Skoči na vsebino

NOVICA

55. redna seja Vlade RS

Vlada Republike Slovenije je na današnji seji določila besedilo predloga Zakona o dopolnitvah Zakona o policiji in predlaga obravnavo predloga zakona v Državnem zboru po skrajšanem postopku.

 

Obstoječa organiziranost in usposobljenost organov odkrivanja in pregona, metodologija dela, strategije in prioritete niso ustrezne za učinkovito preprečevanje in preiskovanje najtežjih oblik gospodarske in finančne kriminalitete, korupcije ter drugih najhujših oblik kriminalitete. Zato je Ministrstvo za notranje zadeve že konec lanskega leta začelo s projektom konceptualnih sprememb organizacije in dela kriminalistične policije na državni in regionalni ravni, ki bi omogočile sistemski, trajnostni in kvalitativni preboj na področju preprečevanja in preiskovanja najtežjih oblik gospodarske kriminalitete in korupcije ter drugih najhujših oblik kriminalitete.

 

Na podlagi opravljenih analiz in primerjalnih pregledov je bila ugotovljena ustreznost finskega modela Nacionalnega preiskovalnega biroja, ki ga želi Slovenija s tem projektom še nadgraditi z multidisciplinarnim pristopom ter adaptiranim konceptom "one-stop office" – tako, da bodo specializirane preiskovalne skupine imele skupni sedež, ki bo omogočal tudi optimalno varovanje tajnih podatkov in podatkov, relevantnih za potek postopkov preiskav primerov.

 

S predlagano dopolnitvijo zakona se tako uvaja nov avtonomen preiskovalni urad – Nacionalni preiskovalni urad (NPU), ki bo okrepil specializacijo organov odkrivanja na področju najtežjih oblik gospodarskega, organiziranega, finančnega kriminala, terorizma, korupcije in drugih hujših oblik resne kriminalitete ter pri učinkovitem zasegu in zavarovanju protipravne premoženjske koristi. Dopolnitev zakona zagotavlja vzpostavitev samostojnega urada znotraj struktur Policije, katerega direktor bo samostojen in neodvisen pri opravljanju svojega dela.

 

Cilj predloga zakona je zagotoviti ustrezno pravno podlago za delovanje NPU, kar predstavlja nujen institucionalni predpogoj za dosego trajnostnega in kvalitativnega preboja na področju omejevanja, odkrivanja, preiskovanja in pregona zahtevnejših kaznivih dejanj na področju gospodarske in finančne kriminalitete, korupcije ter drugih najhujših oblik kriminalitete oziroma kriminalitete, ki zahtevajo specializirana znanja. S tem bomo zagotovili doseganje nadaljnjih ciljev, ki jih opredeljuje celovit projekt "NPU":
• zagotoviti ustrezen organizacijski, zakonodajni, materialni in kadrovski okvir za dolgoročno, strokovno in učinkovito, predvsem pa operativno avtonomno delovanje organov pregona in odkrivanja,
• učinkovitejše izvajanje finančnih preiskav, podajanje pobud in zavarovanje premoženjske koristi pridobljene z organiziranim in gospodarskim kriminalom, kjer kljub vsem prizadevanjem policije z doseženim stanjem ne moremo biti zadovoljni,
• specializacija organov odkrivanja in preiskovanja kaznivih dejanj, kar pomeni, da bodo specializirani za točno tista kazniva dejanja s področja gospodarskega oziroma organiziranega kriminala in korupcije, ki so najbolj specifična v Republiki Sloveniji,
• vzpostavitev sistema permanentnega in kvalitetnega izobraževanja in usposabljanja specializiranega kriminalističnega kadra s pomočjo domačih in tujih strokovnjakov na področju finančnih preiskav in gospodarskega prava,
• povezano delovanje vseh pristojnih državnih organov in institucij in tako koordiniran proces odkrivanja in pregona kaznivega dejanja, ki se prične z zaznavo ter preko več stopenj, v katere vstopajo in izstopajo tudi drugi državni organi s svojimi specialnimi znanji in strokovnjaki, privede do obtožnice,
• okrepiti tehnično in informacijsko podporo preiskovalnim organom z vpeljavo koncepta kriminalistično-obveščevalne dejavnosti (intelligence-led policing) kot potrjeno dobre prakse delovanja uspešnih evropskih kriminalističnih policij,
• doseči ustrezno (nadpovprečno) vrednotenje dela preiskovalcev, ki se ukvarjajo s tovrstno kriminaliteto.

 

Kot ključen element predlaganih zakonodajnih rešitev je poudarjena operativna avtonomija NPU in specifičen položaj zaposlenih v njem. To se izkazuje skozi zakonske določbe, ki opredeljujejo:
• visoko neodvisnost NPU od ostalih enot policije,
• način izbora direktorja NPU in varovalk pred samovoljno razrešitvijo,
• neodvisnost NPU oziroma njegovega direktorja pri odločitvah, katere sume kaznivih dejanj bo prevzel v obravnavo,
• posebne pogoje za zaposlitev v NPU ter komisijske izborne postopke za vodje preiskav in preiskovalcev,
• fleksibilnost pri projektnem začasnem vključevanju zunanjih strokovnjakov v delo NPU.

 

Zaradi zahtevnosti področja preiskovanja predlagane dopolnitve zakona uvajajo varovalke za samostojnost in neodvisnost direktorja NPU. Zaradi zagotavljanja visokih standardov, ki jim mora zadostiti direktor NPU, so predlagani visoki kriteriji za zasedbo tega mesta. Hkrati se predlaga tudi zunanji nadzor oziroma sodelovanje zunanjih strokovnjakov pri izbiri direktorja, kar mu daje še dodatno kredibilnost. Ob zakonsko zajamčeni neodvisnosti je kot dodatna varovalka predlagana tudi omejitev njegove predčasne razrešitve, brez soglasja komisije sestavljene iz zunanjih strokovnjakov, ki je tudi potrdila njegovo imenovanje.

 

Visoki standardi se zahtevajo tudi od ostalih zaposlenih v NPU, zato dopolnitev zakona uvaja tako potrebno kontinuiteto kot tudi potrebno pozitivno fluktuacijo, da bi se zagotovili najboljši učinki izvajanja nalog NPU. Iz predlaganih zahtev za zasedbo teh odgovornih delovnih mest izhaja, da se stremi k čim širšemu krogu zunanjih strokovnjakov z različnimi znanji, potrebnimi za uspešno preiskovanje najzahtevnejših oblik gospodarskega kriminala in korupcije ter ostalih oblik resne kriminalitete. Na ta način se želi doseči stalen dotok aktualnega in svežega znanja o najnovejših trendih na različnih strokovnih področjih, povezanih s preiskavo gospodarske kriminalitete in korupcije.

 

Koncept NPU je nastal z namenom, da odpravi sedanje pomanjkljivosti obenem pa ne zapostavi pridobljene bogate in pozitivne izkušnje s področja odkrivanja in pregona zahtevnejših kaznivih dejanj na področju gospodarske in finančne kriminalitete, korupcije ter drugih najhujših oblik kriminalitete oziroma kriminalitete, ki zahteva specializirana znanja. Predvsem pa je eno ključnih izhodišč snovanja in operacionalizacije projekta NPU načelo, da se z njegovo uveljavitvijo ne ogrozi dobrih praks, ki že obstajajo, da se ne ohromi tekočih preiskav in delovanja kriminalistične policije na regionalni ravni na ostalih področjih kriminala in ne poruši enovitost slovenske policije ali gradi nove državne institucije, ki bi zahtevala dodatno "upravno-administrativno birokracijo".